Let op: prijswijzigingen voor Internet, TV & Bellen per 1 juli 2020

Heb jij al bericht gehad over de prijswijzigingen voor je Internet & TV-pakket? Grote kans van wel, aangezien veel aanbieders momenteel hun pakketprijzen onder de loep nemen en de meesten hun  prijzen per 1 juli 2020 zullen verhogen. In deze blog nemen we je mee in de tariefwijzigingen die de verschillende aanbieders reeds hebben aangekondigd en wat voor impact dat heeft voor jou en jouw gezin. De gemiddelde prijsverhoging betreft zo’n €25,- extra per huishouden per jaar.

Wil je direct weten wat dit betekent voor jouw contract? Kom naar de winkel bij jou in de buurt of maak een afspraak voor een consult op afstand en we lopen er gezamenlijk doorheen met een uitgebreide analyse én advies op maat. Nu ook op afstand via de telefoon of videoverbinding! 

Prijswijzigingen lopen per aanbieder uiteen

Zoals ieder jaar hebben bijna alle aanbieders inmiddels een prijswijziging aangekondigd of zelfs al doorgevoerd. Zo hebben KPN, XS4ALL én Ziggo aangekondigd, net als vorig jaar, de tarieven op veel pakketten in de komende periode met €1,- tot €2,- per maand te zullen verhogen en kunnen we ook in het TV-zenderpakket enkele wijzigingen verwachten. We lopen de prijswijzigingen hieronder kort door:

  • Ziggo: prijsverhogingen, behalve op GigaNet-pakketten

    Bij Ziggo geldt een prijsverhoging van tussen de €1,50 en €2,50/maand voor bijna alle Internet en Internet & TV pakketten, behalve de GigaNet-pakketten. GigaNet is de naam van het nieuwe netwerk van moederbedrijf VodafoneZiggo waarmee snelheden tot wel 1000 Mb/s zijn te behalen! De uitrol hiervan is momenteel echter in volle gang en daarom nog niet overal beschikbaar. Dit verklaart dan ook waarom de prijzen van deze pakketten gelijk bleven, waar de andere prijzen stegen.

  • KPN: Hussel pakketprijs gelijk, overige pakketprijzen stijgen

    Ook KPN voert dit jaar prijsverhogingen in op alle pakketten, behalve Hussel. De prijzen van de oudere pakketten zullen op basis va een inflatiecorrectie worden verhoogd met een bedrag tussen de €1,10 en €1,88 per maand. Het eind vorig jaar geïntroduceerde Hussel pakket zal echter in prijs gelijk blijven, al worden de beltarieven wel aangepast.

    Vraag: Heb je een ouder KPN-pakket?  Dan is een simpele overstap naar KPN- Hussel nu extra interessant zijn. Onze winkel in de buurt zoekt dit gemakkelijk en haarfijn voor je uit.
     
  • T-Mobile verhoogde al in januari, geen nieuwe wijzigingen bekend

    T-Mobile introduceerde eind vorig jaar enkele nieuwe abonnementen die voor klanten met alleen Internet, TV en/of Bellen van T-Mobile, een flinke prijsstijging betekende. Tegelijkertijd is het voor bestaande T-Mobile Mobiel klanten juist interessanter geworden om ook met Internet, TV en Bellen naar T-Mobile over te stappen vanwege hoge combinatiekorting die oploopt tot €15 per maand. Verder verhoogde T-Mobile in januari 2020 bovendien al de prijzen voor bestaande klanten. Zij hanteerde hiervoor de CPI-indexering zoals het CBS berekende: een verhoging van 2,7 procent en dus €0,46 tot €1,15 per pakket. Een nieuwe wijziging wordt daarmee niet verwacht.
     
  • Youfone én Online.nl deels voordeliger

    Youfone en Online.nl kiezen er beiden voor om een aantal prijzen te verhogen, maar ook een aantal pakketten in prijs te verlagen. In het geval van Youfone wordt een geheel nieuw pakket geïntroduceerd dat extra voordelig is geprijsd. Het gaat hier dus niet om een pure verlaging, maar eerder om een uitbreiding van het aanbod. Online.nl verlaagt de prijzen van het glasvezelaanbod over het KPN-netwerk. Het DSL- en overige glasvezel aanbod zal iets in prijs worden verhoogd. Pakketten met TV zullen €5,- per maand stijgen in prijs. Deze verhoging komt mede doordat Online.nl deels afhankelijk is van de tarieven die het betaalt om gebruik te maken van het netwerk van KPN en Caiway en de stijgende kosten voor Televisierechten.

Alle prijswijzigingen op een rij

In het overzicht hieronder zie je alle wijzigingen van alle aanbieders dit jaar:

Let op: prijswijzigingen voor Internet, TV & Bellen per 1 juli 2020

Waarom zijn prijswijzigingen nodig? Inflatie, maar ook: corona

De aanbieders hebben om verschillende redenen hun prijzen gewijzigd, waarvan in de meeste gevallen omhoog. De voornaamste redenen hiervoor zijn de hoge investeringen in het netwerk en de inflatie die hierop van kracht is. En dat deze investeringen hard nodig zijn is de afgelopen tijd wel  gebleken. In deze corona-tijden werken we meer vanuit huis dan ooit en is de werk- en studieomgeving van de gemiddelde Nederlander massaal verschoven van de vloer naar een online. Dit heeft gezorgd voor een flinke stijging én verschuiving van het dataverkeer, waardoor de druk op de netwerken sterk is verhoogd met extra kosten tot gevolg voor de aanbieders.

Ook is het einde van deze verschuiving nog niet in zicht, want Nederland lijkt zich ook zonder corona op te willen maken voor vaker thuiswerken en dus: meer dataverbruik via andere kanalen dan voorheen. De genoemde prijsverhogingen zijn daarom hard nodig om de toenemende kosten te dekken, aldus de providers.

Wat betekent dit voor jou? Doe de gratis Thuis-check!

Een prijsverhoging is nooit prettig, maar biedt ook kansen. Het is immers een mooi moment om je contract bij ons in de winkel gratis te laten checken. We checken welke impact het heeft voor jouw portemonnee, maar bekijken gelijk of je huidige pakket nog wel aansluit bij je wensen en behoeften.  Mogelijk is een aanpassing al voldoende of blijkt uit de check dat een overstap voor jou nu extra interessant is. In veel gevallen ben je door de prijswijzigingen vrij om over stappen en dus is dit een goed moment om je wensen nog eens te spiegelen aan je pakket. Laten we dat samen doen in onze winkel of op afstand.

Dus kom naar de winkel bij jou in de buurt of maak een afspraak voor een consult op afstand en we bekijken samen wat deze wijzigingen betekenen voor jouw contract!